Workout: Roeitrainer



WORKOUT: De 5 voordelen van de roeitrainer

Denk jij erover om te gaan trainen op een roeitrainer? De roeitrainer is een uitstekend apparaat om je spieren sterker te maken en aan een goede conditie te werken. Sporten op de roeimachine heeft nog meer voordelen. Hier volgen de 5 voordelen van de roeitrainer.

 

1. Cardio training

Regelmatig trainen op een roeitrainer zorgt voor een verbetering van je hele conditie en dus ook die van je hart en longen. Hoe zwaar je training op een roeiapparaat is, hangt van de weerstand. Er zijn verschillende soorten weerstand op roeimachines.

Waterweerstand en luchtweerstand zorgen voor weerstand die het meeste lijkt op die van roeien op het water. Bij deze roeimachines is de weerstand zwaarder, naarmate je harder roeit. Dat betekent dat de training precies zo zwaar is als je nodig hebt, ook als je nog nooit geroeid hebt. 

 

Magnetische weerstand geeft een minder natuurlijk gevoel, maar je kunt de weerstand zelf instellen van licht naar zwaar. Als beginner kun je op die manier goed wennen aan het trainen op de machine en een gevorderde roeier kan zijn training zo uitdagend maken als hij wil.

 

De meeste roeiapparaten beschikken over een trainingscomputer met speciale cardio programma’s. Deze kun je gebruiken om je conditie te trainen. Met een roeimachine zul je in korte tijd veel aan je conditie kunnen verbeteren.

 

2. Krachttraining

De roeitrainer is een van de weinige apparaten, waarmee je zowel cardio- als krachttraining kunt doen. Het is niet zo dat je er hetzelfde mee kunt bereiken als met een krachtstation of wanneer je met gewichten aan de slag gaat. Maar je zult zeker sterkere spieren en meer spiermassa krijgen door te gaan roeien.

Op een roeiapparaat gebruik je zo’n 80% van al je spieren, je traint dus zowel je onder- als je bovenlichaam. Op de roeimachine kun je je spieren versterken door de weerstand hoger te zetten. Gebruik ook hier weer de trainingscomputer om je te helpen je doelen te bereiken. Er zijn speciale programma’s die je helpen met het opbouwen van spiermassa. Deze zorgen voor de afwisseling die nodig is om dit voor elkaar te krijgen. Je spieren wennen namelijk aan herhaling en dat zou je voortgang afremmen.

 

3. Low impact

Roeien is een sport die de gewrichten ontziet. Sporten als hardlopen, tennis, volleybal en andere balsporten, zorgen voor veel belasting van knieën, enkels en voeten. Bij springen, weer neerkomen en rennen in het algemeen, moeten al je gewrichten constant veel klappen te verwerken. Als je roeit, zul je merken dat je lekker kunt sporten zonder zware belasting van je gewrichten.

De beweging die je op een roeitrainer maakt is gelijkmatig en verloopt vloeiend. Zeker als je het roeien rustig opbouwt kan je lichaam het roeien goed verdragen. Of je nu oud of jong bent, roeien is hierdoor geschikt voor iedereen.

 

4. Voor beginners en gevorderden

Roeien is op zich een sport die iedereen kan doen. Wel is het zo dat je de beweging van het roeien wel goed onder de knie moet krijgen. Doe je dat niet, dan zul je:

Niet effectief roeien: je gebruikt je spieren niet goed en werkt daardoor niet waar je moet werken. Je verliest snelheid en raakt je ritme kwijt.

Overbelaste spieren krijgen: pijn in de onderrug is een veelgehoorde klacht als je niet op de juiste manier roeit. Maar ook polsen en schouders kunnen pijn gaan doen.

Het is dus belangrijk om de correcte roeibeweging uit te voeren: afzetten met je benen; pas als je benen gestrekt zijn, trek je de armen naar je toe. Buig je ellebogen naar achteren en trek totdat het handvat onder je borstbeen uitkomt. Leun iets naar achteren. Naar voren gaan doe je door weer wat naar voren te leunen, dan strek je je armen en daarna buig je je benen. Zoek op internet naar duidelijke filmpjes om dit goed te doen.

Heb je de beweging goed onder de knie, dan kunnen zowel beginners als gevorderden genieten van de full body workout die de roeitrainer je kan geven.

 

5. Full body workout

Zoals gezegd gebruik je op een roeiapparaat bijna al je spieren.

Op een roeimachine train je:

Armspieren: als je het handvat naar je toe trekt gebruik je je biceps en triceps. Als je de recover, de beweging waarbij je terug naar voren gaat, op een actieve manier doet, houd je je armspieren ook aangespannen.

Been- en bilspieren: de roeihaal wordt vooral door de been- en bilspieren gemaakt. Als je je afzet naar achteren, gebruik je je kuit-, bovenbeen- en bilspieren, en zelfs je scheenspieren en hamstrings.

Rug- en schouderspieren: deze spieren worden ingezet tijdens het afzetten met de benen en als je het handvat naar je toe trekt. Let op dat je je rug recht houdt, zodat je je rug niet verkeerd belast.

Buikspieren: bij elke beweging op de roeitrainer zou je je buikspieren aangespannen moeten houden. Ze zorgen voor je stevigheid en balans.


Reactie schrijven

Commentaren: 0